5.8.2006

Kisapäivä.

Mä olen aika cool. Eniten hermostuttaa, että ehdinkö ja löydänkö paikalle ajoissa.

Kisapaikalla käskettiin olemaan puoli tuntia ennen luokan alkua. Oltiin kolme varttia ennen. Ilmoittauduin, saatiin luokan vika lähtönro eli 10. Ja minä kun stressasin Sarille, että mitä jos ollaankin ekana! Se ei ollut kivaa Janakkalassa (vai Lopellakos se oli) viime kesänä. Mutta psyykkasin itseni siihen tilaan, että ei mun tartte virittää koiraa liikkeiden välissä, Pirrellä riittää hermo. Ja sitten kun saatiinkin vika lähtönumero niin olin ihan hämmentynyt! Mun etukäteisstrategia ei sisältänyt tätä vaihtoehtoa kun olin niin lukkiutunut "mitä jos ollaan ekoja" -probleemiin.

Niin ja sitäkin pohdin edellispäivänä että kun Pirre treeneissä alkaa haukkua kun potti odottaa ja sitten pitäisi vielä malttaa tehdä liikkeitä. Että pitäisikö kisoissa jättää potti näyttämättä vai näyttää se? Sari sanoi, että viretila laskee kisoissa niin ehkei se häslää siellä jos potti on odottamassa. Ja haluanko mä tietää mitä se tekee jos pottia ei ole...

Noh, kisoissa kävelytin molemmat nakit kisa-alueen ympäri. Oli jo aika lämmintä, vaikka oli aamu. Pirre oli tapansa mukaan tohkeissaan vieraassa ympäristössä liikkumisesta että oli ihan läkähdyksissä. Mietin, että jaksaako se tokottaa yhtään... Jenni Perälä sanoi, että tuomari ottaa paikallamakuut ensin. Oikeastaan hyvä mulle.

Joo, vihdoin siihen kisakertomukseen. Kun kaikki oltiin rivissä, niin Pirre ei millään malta olla missään järkevässä paikassa tuomarin höpinöiden aikana. Se halusi  mahdollisimman viileään pötköttämään. Kun tuomari tulee luoksepäästävyyttä testaamaan Pirre makaa. Tuomari pyytää laittamaan sen istumaan. Kauheaa sähellystä ja en nyt muista mahtoiko se istua. Jos istui, niin vain sadasosasekunnin kun sitten mentiinkin jo tuomarin jalkoihin. Mä olen ihan kesy. Selälleen. Rapsuta masusta. Mä olen ihan kesy. Huoh. Ysin tuomari antoi ja mikäpäs siinä, ei se tuommoinen alistuminenkaan ole ideaalia. Ja kun pisteissä ei ole kerrointakaan niin en jaksa tuota murehtia. Alle kasin pisteet menee vain jos koira oikeasti pelkää ja siitä ei ole kyse. Ei Pirren tartte pelätä kun se ilmoittaa heti olevansa vaaraton.

Sitten varsinainen paikallamakuu. Olin aika luottavainen. Pirre on kuumissaan ja varmastikin tyytyväinen jos saa pötköttää eikä tarvitse istua. Meni ekalla maahan. Pysyi maassa, vaikka kisatilanteen 2-minuuttinen on ainakin 5 kertaa pitempi aika kuin treenitilanteessa. Olin etukäteen päättänyt, että pyydän sen istumaan tosi selkeällä, korkealla ja suorastaan kovalla äänellä istumaan. Pirre kun ei vältsisti viitsi nousta istumaan jos saa pötköttää. Hyvin toimi, nousi ekalla ja pisteitä 10. Mun muru!

Sitten vilpentymään auton luokse. Eli vettä ja varjoon. Nessu pois häkistä ja istuksin auton vieressä odottamassa omaa vuoroa. Heidi tulee juttelemaan oman vuoronsa jälkeen. Roopella meni kivasti (paikallaolosta olisi kyllä oikeasti kuulunut antaa 0, mutta Harri Laisi on pajatso). Juttelen Heidin kanssa niin, etten ehdi miettimään stategiaa Pirren kanssa. Treenaanko jotain vai en? Loppujen lopuksi tein Nessun kanssa pari seuraamista ja maahanmenoa. Pirren kanssa naksulla liikkeestä pysähtymisiä. Unohdan potin ja joudun palaamaan takaisin autolle. Tulee melkein kiire kehään!

Remmissä seuraaminen oli aika kaameeta. Mutta pajatsosta tuli kuitenkin 9. Vapaana seuraaminen meni hyvin. Seuraamisen paikka seilasi, mutta kontakti pysyi. Perusasennot puuttui ja kahdesti pyysin erikseen istumaan. Silti pisteitä 8. (Pajatso). 

Liikkeestä maahan: ei mennyt, arpoi seisomisen. En varmistellut enkä katsonut kunnolla taakse. Olisin voinut antaa toisen käskyn jolloin oltais mahdollisesti saatu 8. Mutta en antanut toista käskyä ja Pirre seisoi ja liike nollille.

Sitten luoksetulo. Pirre jäi nätisti istumaan. Matka oli lyhyempi kuin odotin. Annoin mielestäni aika kuuluvan käskyn. Ei tapahdu mitään. Annan toisen käskyn. Täydellinen luoksetulo (eli tuli nopeasti ja meikäläisittäin hyvään perusasentoon). Pisteitä niin kuin oikein on eli 8.

Liikkeestä seisominen. Kummankohan Pirre arpoo...? Kun annoin käskyn (taas mielestäni aikasta hyvällä volyymillä ja selkeästi, tarkoituksellista) Pirre jäi tosi hyvin. Olin ihan varma että jäi niin hyvin että tippui maahan asti. Mutta kun palasin koiran luo, se seisoi kauniisti. Eikä tainnut juuri liikkuakaan kun tulin vierelle. Pisteitä muistaakseni 9, oisko sitten kuitenkin ottanut joitain askeleita käskyn jälkeen tai stepannut paikoillaan niin kuin sillä on tapana?

Hyppy. Pyysin vähemmän kuin 3 lautaa, näytti jotenkin korkealta. Saatiin 2½ ja tuomarin kommentti että pari on ponnistanut lankusta kun on liian matala este. Niin Roope ja Jami kyllä tekivät, mutta mun mielestä Roopen lankkuun koskeminen johtui siitä että takapää ei toiminut, se hyppäsi vähän oudon näköisesti. No mutta Pirren hyppyyn. Mun ihana pulu teki todellakin parhaansa! Nättiä! Lähti ekalla käskyllä, seisoi siistimmin kuin treeneissä! Loppuistuminen meinasi jäädä kyykyksi, onneksi en ehtinyt antaa istu-käskyä kun se pylly asettui oikeaan kohtaan. Tästä 9.

Kellontarkkaa työtä, näistä irtosi yhteensä 160 pistettä ja ykköstulos! Upeeta, mahtavaa! Naurattaa niin perkeleesti! Asiat ei menneet ihan putkeen kun siitä maahanmenosta tuli nolla, mutta kuitenkin sillai luottamusta herättävästi ja lupaavasti että täpärä ykkönen kuitenkin! Jiihaa!