Toista ja viimeistä kertaa joulutaukovuorolla AgiTokolassa Pipsan ja Mustin kanssa. Pipsa teki takaleikkausharjoituksen, kaksi suoraa hyppyä ja sitten 90 asteen käännös oikealle putkeen tai vasemmalle hypylle. Muutoin ohjelmassa estetreeniä, kontakteja lähinnä. Mulla oli Pirrekin mukana, koska Esa lähti leikkimään Sanden kanssa ja Pirre olisi joutunut jäämään ihan ypösen yksin kotiin. En tiedä, onko Pirre koskaan ollut ihan yksin kotona...ja Pirre täyttää maaliskuussa 8 vuotta! Niinpä Pirre lähti mukaan.

Tärpän kanssa ajattelin tehdä ensin A:n. Noh, sinnehän se karkasi, ilman lupaa ja ilman mitään esteen suorittamiseen liittyviä ongelmia! Eli ei kai mitään hätää tuon esteen kanssa... Sitten puomille. Ekalla nousulla Tärppä tuli varovaisesti jalat jännittyneinä, mutta selvästi päättäväisesti estettä suorittaen. Toisella kerralla se menikin sit ihan haipakkaa. Ei kai mitään hätää puominkaan kanssa... Tässä välissä Tärppä toki karkasi A:lle kerran pari. Sitten se varsinainen takaleikkausharjoitus. Eka kerta meni hyvin, lähdettiin koira mun oikealle puolella ja tarkoitus oli mennä kahden hypyn jälkeen putkeen. Ja näin mentiin, mun takaleikkauskin jopa onnistui. Toisella kerralla lähdettiin koira mun vasemmalla puolella ja kahden hypyn jälkeen kolmas hyppy vasemmalle. Tämäkin sujui, mutta minä en taipunut tähän suuntaan ihan yhtä hyvin. Toistot ei menneet ihan priimasti, minä leikkasin liian myöhään ja koira hämmentyi eikä irronnut. Väliin sitten kahden hypyn jälkeen namilautaselle -harjoitus, ja kas, irtoaminen sujui taas vähän paremmin.

Nessu teki A:ta myös iloisesti, ilman ongelmia. Takaleikkausharjoitus meni myös hyvin, aina siihen asti kun minä aloin töpeksiä. Namilautasharjoitus väliin ja Nessu irtosi taas vähän paremmin, mutta etsi kyllä namilautasta maasta. Nessu oli jälleen kivalla fiiliksellä ja se nyt vaan on kaikissa Nessun kanssa tehdyissä harjoituksissa se kovin juttu. Tein jossain vaiheessa Nessun kanssa keppejäkin. Se on ihan urpoa, mä olen kuin Kummelin tamppaaja :P! Mut jotenkin tuntuu, että Nessu ei tarvitse sössivää joka väliin tunkijaa vaan jonkun, joka on sen kanssa tekemässä. Eli se mun käsi heiluu siinä ihan vain sen vuoksi, että Nessusta tuntuis että joku tukee ja tekee sen kanssa. Saman asian ajais varmaan rytmikäs askellus ja "menemenemene" -hokeminen. Toi keppien treenaaminen on tällä hetkellä mulle jotenkin vaikea asia. En osaa viedä koiraa oikein kepeille ja sen harjoittelu on hankalaa ilman, että pilaa keppien teon fiiliksen koiralta. Tai kai tuohonkin on joku konsti, mä en vain tiedä sitä.

Pirre sai hömpötellä. Pistin riman maahan ja tehtiin siivekkeen kiertoa. Pirre oli taitava ;). Yritin saada sitä putkeen, mutta Pirre oli erittäin taitava juoksemaan putken viertä mun luokse! Kerran otettiin muka-seuraamista ja liikkeestä maahanmeno, meni hyvin. Yhdesti kävelin kohti puomia, mutta kuitenkin sen sivussa, ja Pirre tuijotti mua ja käveli PÄIN puomin ylösnousua. Noh, mikäpä siinä, tuumi Pirre, ja teki puomin. Vitsit se on kyllä hauska koira :D!

Lopuksi otin Tärpän kanssa vielä keinua. Se oli ollut jo muutenkin kiinnostunut siitä, mutta en uskaltanut päästää sitä sinne ilman, että ehdin itse mukaan. Kerran Tärppä nousi varovasti jäykistellen ja minä vaimensin keinahdusta hieman. Sitten tehtiin keinua niin, että Tärppä sai tehdä ensin hypyn ja putken ja sitten tulla keinulle. Tuli lujaa, varmasti ja reippaasti, himmasi keinahdusta kropalla itse (minäkin kyllä olin siinä vaimentamassa, mutta mun vaimennusta ei paljoa tarvittu) ja tuli reippaasti kontaktille syömään namia. Notta voihan kontakti sentään, tällä treenikerralla ne meni kyllä ihan superisti!

ISO kiitos Pipsalle!

(lisäillen kuvia myöhemmin, jos jostain sattuu löytymään jotain kivaa)